Vi lanserar en ny modul i Civis - Invånarmälan

I den digitala tidsåldern är god kommunikation mellan invånarna och myndigheterna avgörande. Därför har vi lanserat Invånarmälan, en ny modul i Civis-applikationen. Detta tillägg förenklar invånarnas rapportering av fel och främjar ett bättre samspel mellan samhället och kommunen. Civis fungerar som en gemensam plattform för den kommunala sektorn, där vi samlar allt på en användarvänlig plattform till fördel för både invånare och kommuner.

Meddela enkelt och snabbt

Invånarmälan ger invånarna möjlighet att snabbt och enkelt meddela olika ärenden, såsom brunt vatten i kranen, skadade vägskyltar, skadegörelse, nedskräpning eller hål i vägen. Det är en smidig och intuitiv process där anmälningsformuläret är lättillgängligt under knappen "Meddela". Händelsens plats identifieras automatiskt via telefonen, men användarna kan även välja att manuellt markera händelsen på kartan.

Bättre översikt med "Se andra ärenden"

Invånare kan se utdrag från andra ärenden som har rapporterats i deras närområde. Kommunen definierar vilka ärenden som är tillgängliga för insyn, vilket ger möjlighet att få bättre översikt över situationen i närområdet. Alla ärenden är anonymiserade av hänsyn till användarnas säkerhet.

Följ ärendet och få uppdateringar

Med Invånarmälan kan invånare följa de ärenden de har rapporterat och se status för dessa när som helst. Detta ger en transparent och aktuell översikt över hur ärendet hanteras av kommunen. Invånarna får också push-notiser på sina telefoner när deras ärende ändrar status eller kommenteras av kommunen, så att de alltid är uppdaterade. Invånare och kommuner kan också använda anonym tvåvägskommunikation i ärendet.

Insiktsfull statistik

I Civis Portal har man tillgång till all relevant statistik kopplad till Invånarmälan. Detta inkluderar svarstid, behandlingstid, status i behandlingen, fördelning per kategorier och typ av Invånarmälan. Denna insikt är avgörande för att kontinuerligt förbättra tjänsten och effektiviteten i ärendehanteringen.

Effektiv ärendehantering och arkivering

Meddelanden som skickas in från invånarna kan enkelt överföras till ärendehanterings- och arkivsystemet. Detta möjliggör en smidig och effektiv hantering av ärenden samtidigt som spårbarhet och dokumentation säkerställs genom hela processen.

Integrerad för en sömlös upplevelse

Invånarmälan är integrerad med flera ärendesystem så att invånarmeddelandena distribueras direkt till rätt ärendesystem hos rätt handläggare. Detta säkerställer att ärenden hanteras effektivt och noggrant och att kommunen kan ge snabba återkopplingar till invånarna.

Civis - en gemensam tjänst för den kommunala sektorn

Vi är stolta över att introducera Invånarmälan som en ny modul till invånarapplikationen Civis. Denna modul representerar vårt åtagande att skapa bättre kommunikation och samarbete mellan invånarna och det offentliga, och vi ser fram emot att se hur den kommer att förbättra vårt samhälle. Med Invånarmeddelande tar vi Civis ett viktigt steg mot en mer tillgänglig, effektiv och modern kommunal tjänst.


Vill du ha ett erbjudande på Civis? Kontakta gärna försäljningschef Kristian Aksnes.

Föregående
Föregående

Civis med nytt design och nya funktioner!

Nästa
Nästa

Civis används i Ljusdals kommun för att säkerställa befolkningens trygghet under den pågående skogsbranden